Da Apple slog Microsoft i markedsvรฆrdi, sendte Steve Jobs en bemรฆrkelsesvรฆrdigt ydmyg mail til konkurrenterne.
Da Apple i 2010 overhalede Microsoft i markedsvรฆrdi, valgte Steve Jobs en anderledes tilgang.
I stedet for at fejre milepรฆlen med stor fanfare, sendte han blot en intern mail, hvor han mindede teamet om at holde fokus. Mailen er siden gรฅet viralt som et eksempel pรฅ ledelse med ydmyghed og blik for det nรฆste store skridt.
I mailen skrev Jobs: โSom de fleste af jer allerede ved, lukkede aktiemarkedet i dag med Apple foran Microsoft i markedsvรฆrdi. Jeg synes, det er vรฆrd at stoppe op og tรฆnke et รธjeblik.โ Han afsluttede med en reference til Walt Disney: โVi er kun sรฅ gode som vores nรฆste billedeโ โ i Apples tilfรฆlde, det nรฆste produkt.
Steve Jobs vs. Bill Gates โ en ny รฆra i 2010
Jobs’ mรฅde at reagere pรฅ kontrasterede stรฆrkt med den klassiske tilgang i techbranchen, hvor sejre ofte fejres med pressemeddelelser og store overskrifter.
I stedet brugte han รธjeblikket til at styrke virksomhedens fokus og sende en klar besked om, at succes ikke mรฅ fรฅ folk til at lรฆne sig tilbage.
Apple var i 2010 stadig pรฅ vej op med bรฅde iPhone og iPad, og selvom det var en historisk milepรฆl at overhale Microsoft, insisterede Jobs pรฅ, at virksomheden kun kunne mรฅles pรฅ, hvad den gjorde i morgen โ ikke i gรฅr.
Fokus frem for fejring โ et valg med effekt
Flere ledelseseksperter har efterfรธlgende fremhรฆvet mailen som et eksempel pรฅ โstille ledelseโ og en bevidst strategi om at sรฆtte kultur over kortsigtet hype.
โJobs vandt ikke over Gates med larm, men med klarhed, innovation og langsigtet fokus,โ fortรฆller Pubity.
Steve Jobs dรธde รฅret efter, men mailen lever videre som en pรฅmindelse om, at store skift ikke nรธdvendigvis skal rรฅbes ud โ de skal bruges klogt.