68 procent af flypassagerer vælger ikke at læne flysædet tilbage, fordi de vil tage hensyn til personen bagved, viser ny undersøgelse.
En ny afstemning afslører, at 68 procent af flyrejsende vælger ikke at læne deres flysæde tilbage – af ren og skær hensyntagen til passageren bagved. Kun 32 procent vælger komfort over etikette.
Spørgsmålet om man “må” læne sædet tilbage, har længe delt vandene i flykabiner verden over.
Mange ser funktionen som en ret, der følger med billetten. Andre ser det som et socialt minefelt, især på økonomiklasse med knap plads.
Komfort eller etikette? Debatten fortsætter
Afstemningen, som blev gennemført via Pubitys Broadcast Channel, sætter tal på en af de mest almindelige rejse-dilemmaer. Flertallet holder altså igen, selv under lange flyvninger, hvor et tilbagelænet flysæde ellers kan give væsentligt bedre søvn.
“Jeg kan næsten ikke få mig selv til det, hvis personen bag mig allerede sidder tæt,” skriver en deltager i kommentarfeltet ifølge mediet.
Samtidig fortæller andre, at de ikke tænker over det, fordi funktionen netop er en del af flysædet og burde kunne bruges uden skyldfølelse.
Flyselskaber har endnu ikke nogen fælles retningslinje for brug af sædernes lænefunktion.
Flydesign skaber konflikter
Moderne flyselskaber skubber flere rækker ind for at få plads til flere passagerer. Det har gjort afstanden mellem sæderne mindre og forstærket konflikten mellem lænekomfort og benplads. Nogle flyselskaber, som Spirit Airlines i USA, har allerede indført sæder uden lænefunktion for at undgå problemet.
Et godt tip til rejsende er at kigge bagud, før man læner sædet, og eventuelt spørge, hvis der er tvivl. Det kan være forskellen mellem en rolig flyvetur og en ophedet konflikt over 10 graders hældning.